Natriumbicarbonaat

Natriumbicarbonaat

Natriumbicarbonaat: het mineraal bij uitstek om zelf je ph waarde te reguleren.

Natriumbicarbonaat. Er zijn een aantal veelgebruikte benamingen voor natriumbicarbonaat: natriumwaterstofcarbonaat, bakingsoda, dubbel-koolzure soda, maagzout, zuiveringszout en in veel Amerikaanse youtube filmpjes waarbij toepassingen of gebruik wordt uitgelegd hoor je meestal sodium bicarbonate. De scheikundige aanduiding is NaHCO3 en in toevoegingen in levensmiddelen wordt het aangeduid als E 500. Natriumbicarbonaat wordt in het lichaam in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de zure maaginhoud te neutraliseren in de twaalfvingerige darm.

Er zijn meer dan 75 toepassingen terug te vinden van dit wonderbaarlijk effectieve mineraalzout, waarbij we ons hier beperken tot de toepassingen ten aanzien van gezondheid. Een van de belangrijkste eigenschappen van natriumbicarbonaat is dat het een zeer belangrijke rol speelt bij het ontzuren van uw lichaam.

Een zuurgraad (PH waarde) van 7.365 zou de meest ideale zuurgraad zijn. In de volksmond spreekt men ook wel over een ph waarde van 7,3 of 7,4 en op PH meetstrips waarop de ph waarde kan worden gemeten via urine geeft men dit veelal aan met intervallen van 0,5. Een PH waarde zou dan optimaal zijn bij een waarde van 7,5.

Een gezonde zuurgraad in het lichaam betekent dat onze spijsvertering, voor ongeveer 75% bepalend voor de werking van ons immuunsysteem, veel beter zijn werk kan doen. Bij een zuurgraad van bijvoorbeeld 5 of lager gaat het lichaam op zoek naar manieren om de zuurbalans te herstellen.

Dat gaat dan ten koste van de 17 in het lichaam aanwezige mineralen aanwezig in zgn basendepots (botten, tanden nagels, huid en haar). Mineralen worden onderverdeeld in macro en micro elementen. Van de macro elementen calcium, chloor, fosfor, kalium, natrium en magnesium hebben we dagelijks nogal wat nodig. Micro elementen, ook wel sporenelementen genoemd, zijn borium, chroom, ijzer, jodium, kalium, koper, mangaan, molybdeen, natrium, selenium en zink en zijn via een gezonde gevarieerde voeding voldoende beschikbaar.Als je een te lage pH-waarde hebt (hoge zuurtegraad) noemen we dat acidose. Zuren stapelen zich dan op in je bloed. Als je een te hoge pH-waarde hebt (lage zuurtegraad) noemen we dat alkalose. Vanaf ongeveer een jaar of veertig neemt de in het lichaam aanwezige natriumbicarbonaat buffer af. Vanaf die leeftijd zijn er vaker verzuringsklachten.

Het lichaam doet er zelf alles aan om de PH waarde van het bloed optimaal te houden. Wanneer het bloed te zuur wordt, wordt er aan de noodrem getrokken en worden er “noodbasen” gemaakt uit eiwitten die toevallig voorhanden zijn, ook uit de eigen weefsels. Nadelig effect van deze extra eiwitverbranding is dat zich opnieuw zuren gaan vormen. Uiteindelijk plegen de zuuroverschotten (urinezuren/ kristallen) een vorm van roofbouw op ons organisme. Weefsels worden aangetast, kunnen gaan ontsteken, degenereren en funktioneren niet zoals dat zou moeten zijn. Diabetes, jicht, aandoeningen van tussenwervelschijven en reuma worden voor een groot deel door deze vorm van verzuring veroorzaakt, maar ook ongemakken als migraine, vermoeidheid, haaruitval, spataderen, cellulitus, maag/darmziektes, Parkinson, Alzheimer, staar, maag/darmziektes, alvleesklierstoornissen, leverbeschadiging, nier/galstenen, beroertes, gehoorproblemen, oorsuizingen en PMS worden genoemd als gevolg van verzuring.

Daarnaast heeft verzuring een grote impact op onze huid. Ons grootste orgaan de huid probeert overtollig zuur uit te scheiden. Dat kan leiden tot zweetvoeten, acnè, mee-eters, pigmentvlekken, jeuk, roos, neurodermitus (veelvoorkomende jeukende huidafwijking), ontstekingen en schimmelziekten.

Waar moeten we in onze leefwijze op letten:

Stress, te weinig slaap, te weinig water drinken, zorgen over de toekomst, angsten, te weinig beweging en te weinig frisse lucht zijn factoren die nou niet bepaald meewerken aan een gezond zuur-base evenwicht. Op zich niets nieuws want dit staat in nagenoeg alle gezondheidstabellen. In onze jachtige tijd vol kant en klaarprodukten, hippe frisdrankjes en snelle snacks bestaat onze voeding uit ongeveer 80% zuurbevorderende produkten als vlees, witmeelprodukten, zoetigheid en koffie en maar voor 20%, tenminste als we een klein beetje op onze gezondheid letten , uit basenvormers, zoals groenten, fruit, kruiden en veel zuiver water. (1.5 liter per dag)

Hoe werkt PH? PH is een maat voor de zuurtegraad.

Dus hoe zuur of alkalisch (ook wel basisch) iets is geef je aan met de pH-waarde. De pH-schaal loopt van 1 tot 14. Een vloeistof met pH 1 is heel zuur en een vloeistof met pH 14 is heel basisch. Een vloeistof met pH 7 is neutraal. De pH-schaal is logaritmisch, dat betekend dat een vloeistof met pH 4 twee keer zo zuur is als een vloeistof met pH 5.

* De frisdrank Cola heeft een pH-waarde van ca. 3 en koffie een pH-waarde van 4 en zijn beide dus heel erg zuur.

* Rauwe spinazie, broccoli en komkommer hebben een pH waarde van 10 en zijn dus behoorlijk alkalisch.

* Kraanwater (in Nederland) heeft een pH van 7-7.5 afhankelijk van de regio waar je woont en is dus helemaal neutraal. Citroenen maken, ondanks dat ze zuur smaken, ons lichaam niet zuurder. Citroenen laten namelijk na verbranding in het lichaam alkalische stoffen achter.

Van de lijst met verzurende voedingsmiddelen hieronder moet je dus niet teveel binnenkrijgen:

* Koffie, zwarte thee

* Alle producten waarin geraffineerde suiker is verwerkt (producten waaraan suiker is toegevoegd: snoep, koekjes etc.)

* Alle koolzuurhoudende en zwaar gezoete frisdranken als cola en energydrinks

*Alle vlees en visproducten

* Alle boterproducten

* Alle overige zuivelproducten (op melk zelf na) Haver, rijst, gerst(emeel), gierst,

* De meeste noten (met name pinda’s en walnoten) spruitjes en augurken

* Ook alcohol, tabak en chemische medicijnen geven een zure reactie in het lichaam.

Welke voeding is ontzurend? Om de verzurende voeding onschadelijk te maken moet je ervoor zorgen dat je genoeg basenvormende voeding binnenkrijgt.

Lijst met ontzurende voedingsmiddelen:

* Vrijwel alle groente en peulvruchten (met name komkommer, grauwe ewten, rammenas, spitskool, tomaten, spinazie en veldsla)

* Vrijwel alle vruchten (met name abrikozen, citroen, grapefruit, sinaasappel en gedroogde vijgen)

* Maisproducten

* Overig: rozijnen, sojabonen, kiemen.

* Water. minimaal 6 longdrinkglazen per dag.

Hoe weet je of je PH waarde in balans is ?

natriumbicarbonaat testen zuurgraad met PH strips

De meeste apotheken verkopen PH strips. Met PH teststrips kun je eenvoudig de zuurgraad van vloeistoffen (koffie, thee, frisdrank, water) meten, maar nog belangrijker, ook van je eigen lichaamswaarden. Je houdt een strip een paar seconden tegen je urinestraal aan, waarna je op de (kleuren) tabel de PH waarde van het lichaam kunt meten. Via het speeksel kan ook maar dat is wat minder betrouwbaar. Voor een nauwkeurig meting wordt het aanbevolen om dit 3 dagen achter elkaar te doen in de ochtend, de middag en de avond. De gemiddelden van alle metingen geven je een goed beeld van de status van je zuurtegraad.

Met natriumbicarbonaat zelf je zuurtegraad beïnvloeden.

Met de inzet van natriumbicarbonaat kun je zelf je PH waarde reguleren. Stel je hebt door een matig voedingspatroon, door veelvuldig medicijngebruik of door een aantal dagen met een wat ongezondere leefstijl een ph waarde van 4 of 5. Dat is echt te laag en in feite een serieus signaal om hier iets mee te doen. Dagelijks 1 of 2 keer een halve eetlepel met natriumbicarbonaat toevoegen aan een flink glas water kan je helpen de PH waarde weer op peil te brengen. Zelf voeg ik daar een halve uitgeperste citroen aan toe. Goed roeren, laten oplossen en opdrinken. Doe dit gedurende een week. Kijk hoe het lichaam reageert. Kijk er niet vreemd van op dat de ontlasting wat dunner wordt en dat de maag en de darmen wat meer van zich laat horen. Dat gaat na een paar dagen weer over. Het ene lichaam is het andere niet en ieder lichaam reageert weer anders. Luister vooral naar je eigen lichaam en pas zonodig de dosering aan. Buitenom het feit dat je actief bezig bent met het reguleren van de zuurtegraad van het lichaam ben je tevens aan het detoxen. Veel afvalstoffen worden versneld afgevoerd. Bijkomend voordeel, indien gewenst, is dat je er ook nog gedoseerd van afvalt.

Daarom wordt het ook veelvuldig gebruikt als maagzuurremmer. 100% natuurlijk en zonder bijwerkingen, echt een aanrader voor mensen met maagzuurklachten. Daarnaast doet een glas water met een halve eetlepel natriumbicarbonaat wonderen wanneer je iets te enthousiast bent geweest met het nuttigen van alcohol. Dat wordt nog eens onderstreept door de toepassing van natriumbicarbonaat bij de behandeling van voedselvergiftiging of jongeren die naar het ziekenhuis moeten door alcoholvergiftiging (comazuipen). Er wordt vrijwel direct een infuus met (fysiologogische) zoutoplossing aangelegd met daarin o.a de werkzame stof natriumbicarbonaat.

Natriumbicarbonaat: detoxen in lig-of voetenbad.

Dosering basenbad: 100/200 gram/badkuip, 25/50 gram voor voetenbad. Dertig minuten.

Een bad nemen met zuiveringszout is heilzaam voor lichaam en geest. Een ligbad of voetenbad met zuiveringszout is een effectieve en aangename manier om ons zuur-base evenwicht op een positieve manier te ondersteunen. Prima te combineren met ??magnesium ??badkristallen. Een weldaad voor lichaam en geest.

Dat het zoute water van Dode Zee een gunstige invloed heeft op je huid heb je vast eerder gehoord. Bij sommige wellnesscentra en kuuroorden hebben ze speciale gezonde zoutbaden. Hiermee wordt het gezonde effect van de Dode Zee nagebootst. Vooral bij huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem kan zout een helende werking hebben. Veel mensen zweren bij een bad met baking soda al of niet in combinatie met magnesium badkristallen. Het zou voor velen resulteren in een gezondere huid.

Heb je thuis een bad? Verwen je huid dan eens goed! Strooi 100/200 gram natriumbicarbonaat in je badwater. Je krijgt er een heerlijk zachte huid van en het doodt bacteriën die stinkende luchtjes veroorzaken.

Thuis geen bad? Je kunt ook een voetenbad nemen met baking soda. Doe warm water in een teiltje en voeg hier een flinke eetlepel baking soda aan toe en verwen je voeten tot ze weer lekker zacht aanvoelen.

Tips natriumbicarbonaat: Detoxen bij intensief medicijngebruik of zware chemobehandeling.

Als er sprake is van zware medicaties of (chemo)behandelingen, is het aan te raden om veelvuldig gebruik te maken van natriumbicarbonaat als detox. Het ontgift het lichaam en afvalstoffen kunnen gemakkelijker worden afgevoerd. Combineren met Magnesium badzout is een aanrader.

Er zijn heel veel artikelen gepubliceerd en boeken geschreven over de werking van natriumbicarbonaat. Op Youtube is er heel veel interessante informatie te verkrijgen: gebruik, toepassingen en zelfs genezing van diverse soorten kanker. Neem hier zelf uw eigen verantwoordelijkheid in. Natuurlijk zijn er ook sceptici…. Google of Youtube maar eens op kanker-natriumbicarbonaat of op citroensap-natriumbicarbonaat.

Sharing is Caring