PMS en magnesium

PMS en magnesium. hormonale klachten

Hormonale klachten en magnesium:

PMS en magnesium. Bij een langdurig magnesiumtekort kunnen er klachten ontstaan als PMS, hartkloppingen, fibromyalgie, diabetes 2, astma, spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid, allergieën, geheugenstoornissen, concentratieproblemen en depressiviteit. Het gaat dus niet alleen om fysieke klachten maar ook om mentale klachten. Wees je er ook van bewust dat het lichaam extra magnesium nodig heeft bij periodes van (excessieve) stress en zware lichamelijke inspanningen.

Hormonen zijn de chemische boodschappers van je lichaam. Ze transporteren zich in je bloedstroom naar weefsels en organen.

Endocriene klieren, een speciale groep van cellen verbonden met de bloedbaan, maken hormonen aan. De belangrijkste endocriene klieren zijn: de hypofyse, pijnappelklier, thymus (zwezerik), schildklier, de bijnieren en de alvleesklier.

Mannen maken naast het endocriene kliersysteem hormonen aan in de testikels, vrouwen doe dat aanvullend in de eierstokken.

Hormonen hebben invloed op veel verschillende processen o.a lichaamslengte en ontwikkeling, stofwisseling, de sexuele functies, voortplanting en last but not least humeur.

PMS en magnesium

PMS en magnesium. Hoofdpijn, buikpijn, pijnlijke borsten, maar ook prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, angst en agressie. Het premenstrueel syndroom (PMS) is een groep klachten of symptomen die bij sommige vrouwen vlak voor de menstruatie optreden. Ongeveer 25% van de vrouwen heeft last van PMS of PMS-achtige klachten. De klachten ontstaan vaak na het dertigste levensjaar of na het krijgen van kinderen. Bij vrouwen die leiden aan het premenstrueel sydroom (PMS) is de magnesiumconcentratie in de rode bloedcel (erytrocyten) vaak lager dan normaal, ondanks normale plasma- en serumwaarden. Magnesium ondersteunt honderden reacties in je lichaam en draagt bij aan een betere slaap (wat weer goed is voor je hormonen). Magnesiumdeficiëntie kan de dopamineniveaus in de hersenen verlagen. Te hoge oestrogeenwaarden, zoals die bij sommige vrouwen met PMS kunnen voorkomen tijdens de laatste fase voor de menstruatie (luteale fase) van de cyclus, verlagen de dopamine waarden in het zenuwstelsel, waardoor een verminderde stresstolerantie en stemmingswisselingen kunnen optreden.

Ook vitamine D3 wordt door vooraanstaande orthomoleculaire artsen in verband gebracht met PMS.? In een onderzoek van 1991 onder vrouwen tussen de 27 en 44 jaar werd de rol van vitamine D3 onderzocht. De 20% vrouwen met de hoogste vitamine D3 inname (gemiddeld en gecorrigeerd 706 IE per dag) hadden 41% minder kans op PMS. Zeker de moeite waard om vitamine D3 suppletie in combinatie met magnesium mee te nemen in je overweging PMS klachten te reduceren of te voorkomen.

Doe hier de Vitamine D3 check?

Magnesium ondersteunt de maandelijkse cyclus

Uit een experiment bij vrouwen met PMS klachten bleek dat twee maanden lang slechts 200 mg/dag genoeg was om aanzienlijk minder vocht vast te houden en minder in gewicht toe te nemen. Er trad tevens minder oedeem op, de borsten waren minder pijnlijk en het opgeblazen, pijnlijke gevoel in de onderbuik nam af. Een aantal lig-of voetenbaden met magnesium voor, tijdens en na de maandelijkse cyclus is derhalve een aanrader en een weldaad voor lichaam en geest in ieder geval tijdens deze periode maar beter nog het hele jaar door. Smeren met serum of olie is natuurlijk ook prima. smeer dan 2 keer per dag de oksels (als een deodorant) bovenkant voeten/benen, knieholten en de liesstreek in met olie of serum… Zeker voor het slapen gaan een aanrader…

Doe hier de magnesiumtekort zelftest

Sharing is Caring